torstai 30. lokakuuta 2014

Ihana pilates

Minun pelastuksen kaiken sairastelun, loukkaamisten ja vammojen keskellä on ollut pilates ja meidän ihana ohjaajamme Tiia-Lotta Lintula. Olen käynyt Tiia-Lotan kurssimuotoisilla yksityisillä tunneilla ja sitten ihan tavallisilla, eri pitäjien yleisillä tunneilla kuntosalilla.

Eilen pääsin pilates tunnille taas pitkästä aikaa. Vuorotyö tahtoo välillä häiritä näitä harrastuksia. Kyllä oli taas ihanaa. Ei mukamas tuntunut kovin raskaalle, mutta tänään on kädet kipeänä.

Tiia-Lottan kanssa olin tehnyt yhteistyötä jo ennen pilatesta, kuntosalilla. Tiia-Lotta tunsi minut ja ongelmani, ryhmäliikunta tunnit eivät sopineet, kun selkä kipuili kaikesta ja hän ehdotti minulle pilatesta. Lähdin mukaan. Kun sitten minulta petti selkä kokonaan ja todettiin välilevynpullistuma, loppui kaikki liikunta joksikin aikaa siihen. Kun selän oli annettu tarpeeksi levätä ja fyssarin kanssa jonkin aikaa kuntoutettu, uskaltauduin pilatekseen takaisin mukaan. Oli ihanaa kun ohjaaja tunsi kaikkien ongelmat ja osasi neuvoa kullekkin oikeat vaihtoehto liikkeet, miten mikäkin tuli tehdä ja valvoi, että kaikki osasivat tehdä liikkeet oikein. Kun olin oppinut tekemään liikkeet oikein ja tiesin tietyille liikkeille vaihtoehdot, jotka sopivat minlle, uskaltauuduin muidenkin pitäjien tunneille. Olen kuitenkin todennut, että oma tuttu ohjaajani on paras.

Pilateksen avulla olen saanut selkäni siedettävään kuntoon ja osaan soveltaa liikkeitä myös elämän eri askareisiin. Monen mielestä pilates saattaa olla huuhaata ja ettei siinä lihakset kehity. Höpö höpö. Pilates on juuri niin rankka laji, kuin sen itselleen tekee. Se jolla ei kunnolla tehdyn tunnin jälkeen ole mikään paikka parin päivän aikana kipeänä, ei vain ole osannut tehdä tunnilla liikkeitä oikein tai riittävän tehokkaasti. Tehkokkuuden lisäksi lajissa on mielestäni hienoa sen rauhallisuus. Asentoihin saa mennä rauhassa ja liikkeet tehdään rauhallisesti, mikä sopii minulle. Vaikka selkäni onkin jo hyvässä kunnossa, on sen kanssa on ihan turha haaveilla lähtevänsä pumppi tunnille tai steppiin, ei kiitos. Minä en pompi, hypi, enkä juokse... ainakaan vielä. Joogaakin olen kokeillut, mutta se ei sovi ainakaan minulle yhtä hyvin. Sillä siinä täytyy asanoissa olla monesti liian kauan tai tehdään ääriliikkeitä (ei kovin suositeltavia yliliikkuville nivelille).

Onneksi on olemassa vaihtoehtoja ja jokaisen lajin ei tarvitse sopia kaikille. Vaikkakin pilatesta suosittelisin jokaisen kokeilean. Toki harrastan muutakin liikuntaa, kuin pilatesta, mutta niistä sitten joskus myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti